måndag, november 17, 2008

23 jordsnurr

nu har jag fyllt år. det är nu 23 år sedan jag förgyllde världen genom att bli mina föräldras andra barn, och mina mor- och farföräldras andra barnbarn. vilken succé. inte kunde man väl tro i den stunden att jag skulle sitta här, småförkyld o skriva blogg mellan tvätten i ett rum i kanada. där ser man.

mitt riktiga födelsedagsfirade sker alltså inte idag utan det klarades av spelandes drinking-alfapet i Woodbine i toronto med steve,cam, ollie,sam,liegh och bruce poole. otroligt konstigt och lingonberry moussecake med ett gulligt ljus gjorde saken perfekt. en födelesedag att minnas. vi spelade även "i want it that way" av BSB på piano vilket satte tonen (ååh) för kvällen. The Dancing Cave, nära Spadina, och James Joyce-puben på vägen (där jag hällde upp min egen guiness för den dåliga men söta bartendern kunde inte) va väldigt bra o jag kunde inte kräva mer. en liten östgöte i stora världen har inte så höga krav.

däremot va toronto raptors - miami heat inget för mig. fyra quaters a 12 min tog över två timmar. seeeegt va ordet sa bull, som baseboll sa bill.

såg även medea här på Brock. va i modern tappning och utspelade sig som en amerikansk TV-show. den va stundtals bra, stundtals inte.hehe. men lätt värt de 12 dollarna. inte för de behöver pengar. arts-department fick nyss 15 miljoner kanadick dollar i donation. heeeeej.

så idag är det lite skola, mycket te, och just nu tvätt. en bra o normal dag. men skillnaden är att massa personer hör av sig o det uppskattar jag verkligen. Facebook har gått varmt och det är kul.prata med mor o far, samt gunnar och anita var en extra bonus, lite lök på laxen.

nu är det bara en månad kvar, sen lämnar jakob brock university. det ska bli intressant (hehe) att komma hem. och än mer speciellt att lämna. men jag har som tur massa planer redan för när jag lämnar kanada så jag hoppas jag inte får några överdrivna separationskänslor.


nu ska jag återgå till min tvätt sen skola, bara en veckas föreläsningar kvar sen den härliga final-exam periods. hujeda mig.

tack o kram från familjen klasanders representant i kanada!



så här glad kan man bli vid en dunk!
suddens hemma-is! tänkte nästan köpa en rak klubba o sen sälja den till mange för 1000 miljoner. hade varit "ett lätt sälj"
drinking-scrabble. intellektuellt supande. hej va gammal jag måste vara.det va dock väldans kul
hehe. oj så kul. geograf-studerande som jag är

8 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis en gång till innan det snart är den 18.nov.här i Åtvid.
Ja, det ska bli intressant när du kommer hem, men framför allt ska det bli jätteroligt!!Längtar!
Kram

Wuet sa...

Hej Jacop!
Kan den negativa upplevelsen vid basketen bero pa platserna? Kan tänka mig att det är bra mycket coolare att sitta nära planen. Men dyrare, of course. Eller är det helt enkelt inget för dig, det där med basketboll? :)

Anonym sa...

...och din fasters andra brorson!!!
Grattis så här i efterhand. Jag tjatade på Sid&Bod att de som har msn skulle hälsa till dig men de gjorde väl läxor i stället.
Trots försummelsen: vi tänkte ju alla på dig på din födelsedag.

Ha en bra sista månad där borta! Själva planerar vi för fullt att STÄDA inför julen.

Anonym sa...

På förekommen anledning finns läge att återkomma till den ständiga frågan: är "lök på laxen" ett positivt uttryck? Är det gott med lök på laxen eller smakar det "blä"?
Samma fråga kan ställas om "grädde på moset": är det gott-gotti-gott-gott, eller proppar grädden bara igen kranskärlen? Och är det potatismos eller äpplemos man talar om? I vilket fall som helst så är det mycket kolhydrater i sånt mos och då kan ju lite grädde inte skada, för det har ju nästan inget GI-värde.
Nä, jag blir inte klok på det idag heller.
Dessutom var bokstäverna i ordverifieringen idag (rersph) nästan ett anagram för en hudsjukdom. Ska det behöva vara så?

Anonym sa...

tjena brorsan! har ju redan grattat dig pa din fodelsedag men nu tankte jag bara gratta dig for att du ska fa fira nyar med mig i london ocksa!! wowawiwa!

jag har varit izzy busy de har dagarna. ska snart prata med becca & andreas om nyarsovernattning. jag skulle ju inte tro att det inte gar an med dig men huset ar ratt fullt & jag vet inte ens om mitt lilla rum har kapacitet for att ta in tva pers till. far se far se.

jag hor av mig pa infranatet lite senare.
kram & tja

jönköping calling sa...

Hej, Jakob!
Jönköping calling. Bättre sent än aldrig, ett försenat grattis! Vi återkommer med gratulationer när vi lekamligen träffas på det nya året. Ser fram mot att få höra mer om ditt liv i Kanada.
Sköt om sig! Hälsningar från Jönköping (Pär, Annica, Gabriel o Jonathan)

Anonym sa...

Hej jakob.Kul din födelsedag blev bra.Försstår att du inte gillade s.k. basketball.korgboll är ju en fjompsport som vi slutade med före mellanstadiet.Får ju inte ens röra vid luften runt motståndaren.Blir då s.k fuuul!!Och två!!straffkast.Sysslar man med sånt i Kanada?Ishockey säger jag bara!!Kram.

östgoten sa...

heeej.

tack alla. kul att internet kan användas för att skicka gratulationer! kul och värmande. hoppas alla har det bra, från jönköping till göteborg.och schweiz.

basket va som sagt inte min sport.roligare säkerligen att spela, om jag kunde det. men ja, att titta på finns andra bollsporter som är bättre. tex ishockey!

lök på laxen o grädde på moset är positivt. precis som detta: http://www.youtube.com/user/montypython?ob=4

annars har jakob med Bec,Bec,Carina o nyfunna vännen Dan (från min kurs) haft roadtrip via vinlandskapet vid Niagara, till lilla fina Guelph, upp till Whitby (fest o övernattning hos Dan's föräldrar) och idag Waterloo där vi mötte upp herr Robert Kälviäinen och jag fick prata lite svenska. nyss hemkommen trött efter denna fina helg.

nu börjar skolveckor. två tunga veckor. blir att kötta o låta resten av mitt lida lite för att klara av det. väl mött på andra sidan! :D

tack igen.o kram, snart är jakob i sverige igen.